onsdag 25 maj 2011

Slumdog millionaire

"Slumdog millionaire" är skriven av Vikas Swarup


Boken handlar om Ram Mohammad Thomas som har blivit arresterad för att han har svarat rätt på tolv frågor i programmet ”Vem vill bli miljardär?”. Inte kan väl en pojke från slummen, utan utbildning, klara av att svara rätt på så många frågor, han måste ju ha fuskat.

I boken får man följa förhören med Ram där han berättar helt fantastiska historier hur han kan svaren, vad han har varit med om som gör att han kan svara.

Ett annorlunda sätt att skildra ett liv och det görs helt fantastiskt. Det är en sån där bok man bara vill läsa mer av.

Jag hade hört att filmen inte alls var lika bra som boken, men såklart att jag måste se filmen också när jag fick med den på köpet när jag köpte andra filmer. Så ett halvår efter att jag läste boken såg jag filmen. För mig brukar det fungera att se filmen ett bra tag efter jag har läst boken (då är inte boken jättefärsk i minnet). Men jag gillade inte alls filmen, den var mest rörig och inte alls lika bra som boken som har en bra struktur som är lätt att hänga med i.

Har du läst boken eller sett filmen? Vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar