tisdag 24 maj 2011

Sarahs nyckel

Den andra boken jag läste ut i Kroatien var Tatiana de Rosnay's bok "Sarahs nyckel". Det är en bok som även har filmatiserats och kom ut på bio våren 2011.


År 1942 arresteras flera judiska familjer av den franska polisen, Vel'd'Hiv. En tioårig flicka, Sarah, gömmer sin lillebror i ett skåp bakom en garderob och låser dörren i tron om att hon ska komma tillbaka och hämta honom. Hon tror att hon snart ska få komma tillbaka hem med sina föräldrar eftersom det är den snälla franska polisen och inte den tyska. Men hon tiden går...

Sextio år senare får Julia Jarmond ett uppdrag att skriva en artikel om Vel'd'Hiv, till årsdagen. Hon börjar göra efterforskningar och snubblar över Sarahs historia.

Boken är otroligt bra och välskriven. Man fastnar i den och vill bara läsa mer. Vad hände med Sarah, hennes familj och hennes lillebror egentligen? Jag gillar också att boken har en historisk anknytning och det känns verkligt.

Det är en bok som jag definitivt kan rekommendera.
Har du läst den? Vad tyckte du i så fall?

Nu måste jag läsa Tatiana de Rosnay's andra bok översatt till svenska (10e totalt), "Bumerang"

1 kommentar:

  1. Japp, har läst den och gillade den skarpt. Som du skriver är boken välskriven och griper tag i sin läsare men jag är blödig när barns olyckor skildras i text eller bild. Jag kan definitivt rekommendera boken men känner mig mer tveksam till att läsa fler av hennes böcker.

    Ha det gott.
    /Johan

    SvaraRadera