måndag 23 maj 2011

En geishas memoarer

Nu har jag precis lyssnat klart på "En geishas memoarer" som är skriven av Arthur Golden och lästes upp av Mirja Turestedt.


Som bokens titel antyder så är det en geishas memoarer. Man får följa geishan Sayuris liv, hur hon blev geisha och hur livet som geisha var. Berättelsen börjar 1929 och då är hon nio år gammal.

Mirja Turestedt läser upp boken jättebra, det passar jättebra till bokens handling. Och det är en alldeles underbar bok. Poetisk och vacker med både glädje och sorg. Språket är jättefint. Jag gillade att lyssna på den.

Som ni kanske vet så har boken även filmatiserats. Har ni sett filmen, läst/lyssnat på boken? I så fall, vad tyckte du?

Nu ska jag börja lyssna på en ny ljudbok och fortsätta rensa bilder från min Kroatien-resa.

1 kommentar:

  1. Jag har sett filmen som jag tyckte var jättebra. Väldigt välgjord och med en så gripande historia!

    SvaraRadera